Need For Speed Underground 2
Gra NFS U2 została wydana przez EA Games w roku 2004. Jak łatwo się domyślić, jest to kontynuacja przeboju 2003 roku, NFS Undergound. Nowa część miała mieć dużo więcej możliwości tuningu samochodów, wielkie miasto (ponad 200 km otwartych dróg) i fabułę. Tymczasem okazało się, że w mieście prawdopodobnie wcale nie ma tych 200 km dróg, tylko około 60 (na pudełku z grą jest mowa o 200, ale w mieście jakoś ich za bardzo nie widać. Może za szybko mijają podczas jazdy z prędkościami rzędu 300 km/h
) a fabuły trudno się doszukać. Na pocieszenie pozostaje fakt, że możliwości tuningu wozu jest teraz o wiele więcej niż w U1. Mamy do wyboru kilkanaście nowych zderzaków, reflektorów, spoilerów, felg i masę innych rzeczy.
Co nieco o pierwszych wrażeniach. Po włączeniu gry wita nas logo EA Games, potem THX, a następnie widzimy krótki filmik, w którym Brooke Burke (która w grze będzie nam podpowiadać i przysyłać SMSy ze wskazówkami) przestrzega, że w życiu codziennym należy być ostrożnym podczas jazdy samochodem, zapinać pasy, włączać kierunkowskazy itp. Czyli mówi to co w NFS U1 było wyświetlane przez kilka sekund przy starcie gry. Po tym ukazuje się intro. Jakość nie jest tak dobra jak w tym z U1, ale nie można narzekać. Bardzo miło się je ogląda. Gdy intro się kończy, pokazuje się ekran wyboru/tworzenia profilu, a potem menu. Mamy tam do wyboru kilka opcji, m.in. opcje, Quick Race i najważniejsze - Career (kariera). W tym ostatnim rozpoczynamy od obejrzenia filmiku (niestety beznadziejnej jakości, w U1 filmiki były duuużo lepsze. Filmiki w U2 to głównie kartki komiksów z dodanym dźwiękiem). Grę rozpoczynamy na lotnisku w Bayview. Brooke pożycza nam swojego Nissana 350 Z, abyśmy mogli dojechać nim do salonu samochodowego i wybrać sobie jakiś wóz. Naturalnie, gdy dojedziemy i wybierzemy wóz Brooke odbiera nam "Zetkę". Na początku nie mamy zbyt wiele aut do wyboru, poza tym tylko dwa z nich mają tylny napęd (Toyota Corolla z 1987 roku i Nissan 240 SX SE z 1992 roku).
W trybie kariery mamy na początku odblokowany tylko jeden obszar miasta. W miarę jak wygrywamy kolejne wyścigi i turnieje (Undergound Racing League - U.R.L.) odblokowują się kolejne części wizualne i mechaniczne. Gdy wygramy kilka U.R.L.-i, odblokowuje się kolejny obszar miasta. Warto zaznaczyć, że sklepów trzeba szukać samemu - tylko salony samochodowe są od razu zaznaczane na mapie po odblokowaniu nowego obszaru miasta. Mała pomoc - sklepy są najczęściej umiejscowione w mało widocznych miejscach i trzeba szukać przerwy w ścianie, aby tam wjechać. Ale jest pewne ułatwienie - obok każdego sklepu stoją różnego koloru latarnie - np. obok sklepu z częśćiami wizualnymi (zderzakami, spoilerami itp.) są to latarnie zielone, a obok lakierni - czerwone. Reszty domyślcie się sami
Coś o wyścigach w trybie kariery. Są one zaznaczone na mapie różnokolorowymi kółkami z dziurą (sklepy są zaznaczone pełnymi kołami). Jest też sporo wyścigów ukrytych. Co prawda tych ostatnich nie trzeba przejeżdżać aby odblokować kolejny obszar miasta, jednakże byłoby to wskazane, ponieważ bardzo często odblokowują się po ich przejechaniu części (więc mamy do nich wcześniejszy dostęp). Za ukryte wyścigi są też ZAWSZE wyższe stawki. Do rodzajów wyścigów znanych nam z NFS U1 doszło kilka nowych, jak np. Downhill Drift (drift ze wzgórza, na krętej drodze, z normalnym ruchem ulicznym) czy Showcase (w trybie kariery co jakiś czas mamy propozycję zrobienia zdjęcia do gazety lub okładki DVD. Wtedy podjeżdżamy w wyznaczone miejsce, ustawiamy odpowienio wóz i wykonujemy zdjęcie. Gdy wybierzemy najpierw Show Off, możemy otworzyć maskę, drzwi i bagażnik). Jest też kilka różnic. W "zwykłym" trybie Drift nie jedziemy już sami, ale z 3 przeciwnikami. Trzeba uważać, aby nie zostać przypadkiem zepchniętym na ścianę. Jedna porada do innego nowego trybu: Street-X. Trasy w tym trybie wyglądają niemal identycznie jak te do drifta, ale nie można się po nich ślizgać! W tym trybie musimy przejechać metę pierwsi, nie ma żadnych punktów za ślizgi. Nie mamy także nitro.
Pora napisać coś o dostępnych samochodach
Mamy ich tu dużo więcej niż w NFS U1, ale niestety zabrakło Dodge'a Neona, Hondy S2000 i Acury/Hondy Integry Type-R znanych z pierwszej części tej gry. Na domiar złego EA chyba powraca do polityki "Kilka wersji na kilka kontynentów". Dlatego w wersji US (amerykańskiej) znajdziemy Acurę RSX i Hondę Civic SI Coupe, natomiast w EU (europejskiej) Opla/Vauxhalla Corsę 1.8 (w wersji sprzedawanej na polskim rynku nie wiedzieć czemu jest to Vauxhall) i Peugeota 106 GTI. Poniżej znajdziecie pełną listę samochodów.
Zwykłe samochody:
- Acura RSX (tylko w wersji US)
- Audi A3 3.2 quattro
- Audi TT 3.2 quattro
- Ford Focus ZX3
- Ford Mustang GT
- Honda Civic SI Coupe (tylko w wersji US)
- Hyundai Coupe/Tiburon GT V6
- Infiniti G35 Sports Coupe
- Lexus IS300
- Mazda MX-5/Miata MX-5
- Mazda RX-7
- Mazda RX-8
- Mitsubishi 3000 GT
- Mitsubishi Eclipse GS-X
- Mitsubishi Lancer Evolution VIII
- Nissan 240 SX SE
- Nissan 350 Z
- Nissan Sentra SE-R Spec-V
- Nissan Skyline GT-R R34
- Opel/Vauxhall Corsa 1.8 (tylko w wersji EU)
- Peugeot 106 GTI (tylko w wersji EU)
- Peugeot 206 GTI S16
- Pontiac GTO
- Subaru Impreza WRX STi
- Toyota Celica GT-S
- Toyota Corolla GTS TwinCam16 (AE86)
- Toyota Supra
- Volkswagen Golf GTI
SUVy:
- Cadillac Escalade
- Lincoln Navigator
- Hummer H2
Jak widać, samochodów jest naprawdę bardzo dużo. I wbrew pozorom wprowadzenie SUVów ma sens, bo są bardzo dobre w trybie Drag
A to dzięki olbrzyemiemu momentowi obrotowemu (Hummer H2 bez żadnych unikalnych części mechanicznych po maksymalnym stuningowaniu ma moment obrotowy równy 720 Nm!!!). A gdy potem przeciwnicy zaczynają nas doganiać, wystarczy ich zepchnąć
Ale lepiej nie brać terenówek na dragi gdzie trzeba omijać dużo przeszkód, bo na 99% gdzieś zahaczą. Co prawda NFS U2 nie jest pełnowartościowym symulatorem, ale czuć sporą różnicę w prowadzeniu aut przednio-, tylno- i czteronapędowych.
Teraz to, nad czym recenzeńci lubią się znęcać - grafika. U2 korzysta z nieco ulepszonego engine'u graficznego z U1, co widać (widać, że to ten sam engine, a nie ulepszenia
). Mimo że wydaje się, iż grafika jest ciut lepsza, po dłuższym graniu wychodzi na jaw, że jest dość nierówna. Znajdźcie i wjedźcie do sklepu Car Specialties w dzielnicy Stadium. Zobaczycie, że liście rosnącej koło sklepu palmy są strasznie kanciastem jakby były zbudowane z kilku ogromnych pikseli. Nawet w rozdzielczości ekranu 1024x768 podobne rzeczy daje się zauważyć. Także na bramach wjazdowych do sklepów i naszego garażu widać sporo pojedynczych pikseli. Pora na plusy. Co jakiś czas w Bayview zaczyna padać deszcz, który jest ładnie wykonany. Gdy pada, droga staje się także bardziej śliska. W opcjach graficznych można włączyć efekt, który powoduje, że na ekran monitora pada
Bardzo fajnie to wygląda ale nieco ogranicza widoczność. W U2 możemy też włączyć efekt znany z U1 - motion blur. Powoduje on, że grafika coraz bardziej rozmazuje się wraz ze wzrostem prędkości. Przy prędkości 300 km/h lub włączonym nitro wiele szczegółów nie zobaczymy
Samochody wyglądają bardzo realistycznie, na szybach i chromowanych częściach widać nawet budynki które właśnie minęliśmy! Wygląda to naprawdę rewelacyjnie. Najłatwiej to zauważyć np. na Lincolnie Navigatorze bo ma dużą tylną szybę i sporo chromu
Pora na kilka słów o dźwięku i muzyce. Może najpierw o tym drugim. Utwory, tak jak w U1 możemy włączać/wyłączać w menu EA Games TRAX. Jest ich chyba nieco więcej niż w U1, jednak zdaniem wielu osób w U1 muzyka była znacznie lepsza. Teraz dźwięk. Trzeba przyznać twórcom U2, że dźwięki silników są dużo lepsze niż w U1. Przede wszystkim większość samochodów ma inne dźwięki od innych, jak w rzeczywistości (choć bardzo mnie dziwi, że Audi A3 i TT, które w U2 mają ten sam silnik, mają zupełnie różne dźwięki). Naturalnie najpiękniejsze są dźwięki silników V8, a te znajdziemy we wszystkich SUVach oraz w Mustangu GT i Pontiacu GTO.
Podsumowując, Need For Speed Undergound 2 jest grą bardzo dobrą, głównie dzięki wysokiej grywalności. Jeśli jesteście fanami gier tego typu, to nie znudzi się Wam nawet po kilkunastu godzinach grania. Otrzymuje ode mnie ocenę 90% (9/10).
Informacja o minimalnych wymaganiach sprzętowych:
- procesor 933 MHz (klasy Intel Pentium III, AMD Athlon lub w 100% zgodny)
- karta graficzna Direct3D z 32 MB pamięci, z procesorem min. nVidia GeForce 2 lub ATi Radeon 7000 i sterownikiem zgodnym z pakietem DirectX 9.0c
- karta dźwiękowa zgodna z pakietem DirectX 9.0c
- 2 GB wolnego miejsca na dysku twardym
- napęd CD-ROM/DVD o min. 8x prędkości
- system operacyjny Windows 98/ME/2000/XP
- pakiet DirectX 9.0c