Need For Speed: Underground został stworzony przez firmę EA Games, która już od wielu lat kontynuuje serię NFS. Z pewnością NFS: U był inspirowany filmem „Szybcy i Wściekli” który zdobył wielu zwolenników. EA nie mogło przegapić okazji na zarobienie dodatkowych dolców i stworzyło grę o tuningu i nielegalnych, ulicznych, nocnych wyścigach. Wśród wielu poprzednich części NFS: U był rewolucją. Pojawił się różnorodny tuning wizualny i mechaniczny, czego nie było w poprzednich częściach. I co wielu mogło zdziwić nie pojawiły sie w nim żadne super auta tylko zwykłe uliczne auta przeznaczone do porządnego tuningu. Jak w większość gier samochodowych NFS: U miała prostą fabułę: na początku samochód pożycza ci pewna znajoma laska, byś wygrał pierwsze pieniądze na zakup fury i kupna odpowiednich części. Od czasu do czasu pojawiały sie krótkie filmiki. Po krótkim wstępie zaczynamy grać. By zacząć naszą karierę w świecie podrasowanych, błyszczących autek wyróżniających sie z tłumu zwykłych, codziennych "fabryczek" tworzymy profil kierowcy a następnie wchodzimy w tryb „Go Underground”. Po wygraniu pierwszego wyścigu dostajemy marne pieniążki na pierwszy wózek jak już pisałem powyżej
Na początku z gotówką może być problem bo od razu nie jesteśmy w stanie kupić wszystkich dostępnych części... Z czasem nasze fundusze wzrastają i kasy mamy nawet zbyt dużo
Każda nowo odblokowana część może zostać od razu zamontowana! Zaletą według mnie jest to, że ze starego do nowego samochodu "przeskakuje" tuning, dlatego nie musimy kupować nowych części... Wadą natomiast jest możliwość posiadania tylko jednego wozu... Gdy więc potrzebujemy szybszej fury by brać swoich przeciwników idziemy do sklepu... Jest w nim 20 licencjonowanych samochodów:
- Acura RSX Type-S - według mnie najlepszy samochód z NFS: U
- Acura/Honda Integra Type-R - samochód którym przejeżdżamy pierwszy wyścig
- Dodge Neon - mój ulubiony z początkowych samochodów
- Ford Focus ZX3
- Honda Civic Coupe Si
- Honda S2000
- Hyundai Coupe/Tiburon GT V6
- Mazda MX-5 Miata/MX-5
- Mazda RX-7
- Mitsubishi Eclipse GS-X
- Mitsubishi Lancer ES
- Nissan 240SX SE
- Nissan 350Z
- Nissan Sentra SE-R Spec-V
- Nissan Skyline R34 GT-R
- Peugeot 206 GTI S16
- Subaru Impreza 2.5 RS
- Toyota Celica GT-S
- Toyota Supra
- Volkswagen Golf IV GTI
Gdy już posiadamy samochód godny naszej uwagi przydało by sie go stuningować dla respektu wśród innych i dla przyspieszenia swojej fury... A tuningować jest co... części jest bardzo dużo. Można wymienić wszystkie części które cieszą sie powodzeniem u innych. Są to przeróżne: spoilery, zderzaki, listwy, maski, wloty, "brewki" na reflektory, przyciemniane szyby na różne kolory, felgi, końcówki wydechu, neony... Oczywiście samochód można pomalować na różne kolory, które są podzielone na kilka typów: standardowe (Gloss), metaliczne (Metallic), a także na kolory specjalne, zmieniające odcień w zależności od kąta padania światła (Pearlescent). Wozy można przystroić w vinyle różnego typu ale dużo jest do wymieniania... Ale takim autem możemy jedynie podrywać laski które nie potrafią zajrzeć pod maskę i lubią błyskotki... Musimy wobec tego stuningować autko mechanicznie. Obniżamy więc zawieszenie, instalujemy turbosprężarkę itp. Jedną z najlepszych inwestycji jest nitro - dzięki niemu na krótki czas zwiększa się moc samochodu. Teraz żaden kierowca nam nie podskoczy
Ale przydało by się wiedzieć jak mamy jeździć... Niektóre typy wyścigów w tej części NFS są nowością, więc pokrótce je przedstawię:
- Circuit - co prawda był już w poprzednich częściach ale wytłumaczę na czym polega: jest to zwykła jazda na okrążenia... lecz kto pierwszy ten lepszy
- Sprint - wyścig z punktu A do punktu B
- Drag - jazda po prostej w której potrzebny jest tylko szybki samochód i odrobina zręczności by wyminąć ruch uliczny...
- Drift - czyli polana olejem zamknięta trasa na której ślizgamy sie jak najdłużej dla zdobycia największej ilości punktów i co najważniejsze nie liczy się tu czas...
- Lap Knock Out - to samo co Circuit, tyle że co okrążenie ostatni odpada
- Time Trial - trzeba dojechać z punktu A do punktu B w określonym czasie...
- Tournament - zawody składające się z kilku wyścigów w jednej z powyższych dyscyplin
Nowe dyscypliny nie są problemem ponieważ można powtarzać wyścig do woli
Ogółem gra warta uwagi - według mnie najlepsza część NFS! Podsumowując:
Zalety:
- piękna grafika szokuje do dzisiaj
- klimatyczna kuzyka
- skoki przez mosty i inne smaczki
- tuning samochodów
Wady:
- gryzie się z NFS: MW
- w dalszych wyścigach typu Circuit 6 żmudnych okrążeń
- jak dla mnie mało części
Moja ocena to 9/10, czyli blisko ideału. Szkoda, że w kolejnych częściach nie doszlifowali tego.