1. Wstęp
NFS Shift w wersji na Androida oraz iOS to dzieło studia IronMonkey
(obecnie Firemonkeys). Gra jest bardzo podobna do wersji na PC, PS3 i X360 - różnice są głównie "ilościowe" (mniej tras i pojazdów). Jeśli jesteście ciekawi, jak prezentuje się gra, lub zastanawiacie się nad jej kupnem - zapraszam do lektury.
2. Tryby gry
W grze mamy tylko dwa tryby rozgrywki: Karierę i Szybki Wyścig. Kariera podzielona jest na cztery "rozdziały":
- Chicago - w którym możemy się ścigać samochodami z klasy 1
- Londyn - tutaj dostępne są pojazdy z klas 1 i 2
- Tokio - gdzie do wyboru mamy auta z klas 1, 2 i 3
- World Tour - zawierający trasy położone na terenie trzech poprzednich miast; tutaj mamy pełną dowolność w wyborze samochodu.
Postępy w Karierze oparte są o gwiazdki - system znany z "dużych" platform. Dostajemy je za miejsce na podium oraz za wypełnianie dodatkowych celów wyścigu (przykładowo - prowadzenie przez całe okrążenie, spychanie wrogów poza tor itp.). Gwiazdki dają nam dostęp do kolejnych wyzwań w trybie Kariery.
Szybki Wyścig umożliwia nam rozegranie wyścigu na dowolnej trasie. Niestety, obowiązują tu te same ograniczenia klas, co w Karierze.
3. Rodzaje wyzwań
Konkurencje dostępne w trybie Kariery:
- Sprint - wyścig z punktu A do B
- Circuit - wyścig po trasie będącą krzywą zamkniętą, w którym musimy pokonać określoną liczbę okrążeń
- Eliminator - podobny do Circuit, z tą różnicą, że na końcu każdego okrążenia odpada ostatni zawodnik
- Driver Duel - wyścig, w którym ścigamy się z jednym przeciwnikiem. Ten typ konkurencji można wygrać na dwa sposoby - albo przejeżdżając przez linię mety jako pierwszy, albo osiągając pięciosekundową przewagę nad oponentem
- Exhibition Face Off - podobny do trybu Driver Duel - różnica polega na tym, że zarówno gracz, jak i przeciwnik prowadzą identyczne pojazdy, wybrane przez organizatorów wyścigu
- Drift - musimy zdobyć jak największą liczbę punktów, wykonując na trasie efektowne poślizgi
- Time Trial - musimy pobić rekord czasowy dla danej trasy; mamy na to trzy okrążenia.
W trybie Szybkiego Wyścigu możemy brać udział jedynie w standardowych wyścigach.
4. Samochody
Lista samochodów jest stosunkowo nieduża, liczy bowiem 20 pozycji. Samochody podzielone są na cztery klasy (ang. Tiers), podobnie jak w wersji pecetowej. Kupujemy i ulepszamy je za pieniądze zarobione w trybie Kariery.
Lista samochodów:
Aston Martin DBR9
Audi R8
BMW M3 GT2
Chevrolet Corvette Z06
Dodge Challenger Concept
Ford GT
Ford Shelby GT500
Lamborghini Gallardo
Lamborghini Murcielago LP-640
Pagani Zonda F
Maserati MC12 GT1
Mazda RX-8
Mercedes-Benz SL65 AMG
Mitsubishi Lancer Evolution
Nissan 370Z (Z34)
Nissan Skyline GT-R (R34)
Porsche 911 GT2
Porsche Cayman S
Subaru Impreza WRX STI
Volkswagen Golf GTI
5. Tuning
Shift na Androida oraz iOS pozwala nam tuningować samochody - zarówno mechanicznie, jak i wizualnie. Opcje oczywiście są nieco uproszczone w stosunku do wersji na "duże" platformy.
W ramach
tuningu mechanicznego możemy ulepszyć następujące parametry naszego samochodu:
- prędkość maksymalna
- przyspieszenie
- opony
- zawieszenie
- nitro
Każde z ulepszeń ma kilka poziomów. Im wyższy poziom i im lepszy samochód, tym tuning staje się droższy.
Natomiast jeśli chodzi o
wygląd naszego samochodu, możemy:
- zainstalować jeden z kilku dostępnych body kitów
- zmienić malowanie
- dodać spojler
- zmienić felgi.
6. Trasy
W grze możemy ścigać się po 18 trasach. Są one położone na terenie trzech miast: Chicago, Londynu oraz Tokio - próżno niestety szukać tutaj takich torów, jak Alpental czy Nordschleife, znanych z innych platform. Oprócz oczywistych różnic w wyglądzie położonych przy drodze budynków, w każdym mieście panują inne warunki pogodowe. I tak - wyścigi w Chicago odbywają się przy pięknej, słonecznej pogodzie, Londyn wita nas mokrą nawierzchnią i mgłą, a w Tokio ścigamy się po zmroku.
7. Podsumowanie
Mobilny Shift wyraźnie odstaje od innych platform pod względem ilości samochodów i tras, rozczarowuje również tryb Quick Race. Mimo to wciąż jest to gra na tyle dobra, że warto zainwestować w nią te kilka złotych. Model jazdy jest przyjemny i w miarę realistyczny, oprawa audiowizualna prezentuje dobry poziom, nie można również narzekać na grywalność. To po prostu przyzwoicie wykonana gra, która gwarantuje kilka godzin dobrej zabawy.