1. Wstęp
Gra Need for Speed Hot Pursuit w wersji na systemy Android i iOS nie została stworzona przez Criterion Games. Jest ona dziełem studia IronMonkeys
(obecnie studio zostało połączone z Firemint i przyjęło nazwę Firemonkeys). W ogólnym zarysie gra przypomina swoją "większą" siostrę, niemniej jednak są też pewne (dość spore) różnice - i to na nich koncentruje się ten artykuł.
2. Tryby gry
W grze mamy dostępne dwa tryby rozgrywki: karierę (Career) oraz szybki wyścig (Quick Race).
Kariera wygląda właściwie tak samo, jak w wersji pecetowej - z mapy Seacrest County wybieramy interesujący nas wyścig, następnie samochód i ruszamy w drogę. Co ciekawe, nie mamy tutaj żadnych ograniczeń w wyborze auta - każdy wyścig można rozegrać dowolnym pojazdem. W każdej konkurencji możemy zdobyć określoną ilość punktów Bounty oraz od jednej do trzech gwiazdek (odpowiednik medali z wersji PC).
W trybie
szybkiego wyścigu możemy natomiast stworzyć swoją własną konkurencję. Za zwycięstwo również otrzymujemy punkty, jednak nieco mniej, niż w karierze.
Oprócz tych dwóch trybów gry dostępna jest również opcja
Stats. Korzystając z niej, możemy obejrzeć nasze postępy w grze, w tym zdobyte osiągnięcia.
3. Rodzaje wyzwań
Wyzwania w wersji mobilnej nie do końca pokrywają się z tymi z "dużych" konsol. Oto ich pełna lista.
Uciekinier może uczestniczyć w konkurencjach typu:
- Road Race - czyli standardowy wyścig z oponentami, bez udziału policji
- Hot Pursuit - gracz musi pokonać trasę, będąc ściganym przez jeden radiowóz; po jego zniszczeniu pojawia się kolejny
- Speed Trap - polega na jak najszybszym przejechaniu obok fotoradarów i osiągnięcie żądanej sumarycznej prędkości; w grze przeszkadza nam policja
- Eliminator - od Road Race różni się tym, że na trasie ustawione są punkty kontrolne; ostatni zawodnik, który przejedzie przez dany punkt, odpada
W trybie szybkiego wyścigu dostępne są jedynie Road Race i Hot Pursuit.
Natomiast wyzwania
policjanta przedstawiają się następująco:
- Tough Justice - należy wyeliminować z wyścigu określoną ilość uciekinierów; pojawiają się oni na trasie pojedynczo, jeden po drugim
- Power Struggle - zwykły wyścig, tyle, że z udziałem radiowozów zamiast pojazdów cywilnych
- Interceptor - celem jest złapanie jednego uciekiniera w określonym czasie
- Rapid Response - celem jest pokonanie trasy w określonym czasie; na drodze rozstawione są punkty kontrolne - po przejechaniu każdego z nich dostajemy dodatkowy czas
W szybkim wyścigu możemy pograć w wyzwania typu Power Struggle oraz Interceptor.
4. Samochody
Wersja mobilna zawiera dokładnie dwadzieścia aut, przy czym zarówno uciekinier, jak i policjant mają dostęp do pięciu pojazdów, niedostępnych dla przeciwnej strony. Z racji niewielkiej ilości samochodów, w grze zaniechano jakiegokolwiek podziału na klasy. Nowe auta odblokowujemy, awansując na kolejne poziomy.
Poz. | Uciekinier | Policjant |
1 | Mazda RX-8 | Nissan 370Z Coupe |
2 | Mitsubishi Lancer Evolution X |
3 | Subaru Impreza WRX STI |
4 | Dodge Challenger SRT8 | Ford Shelby GT500 |
5 | Porsche Cayman S |
6 | BMW M3 E92 |
7 | Nissan GT-R SpecV (R35) | Chevrolet Corvette Z06 |
8 | Dodge Viper SRT10 |
9 | Porsche GT3 RS |
10 | Ford GT |
11 | Mercedes-Benz SL65 AMG Black Series | Porsche Carrera GT |
12 | Lamborghini Murcielago LP 640 |
13 | Koenigsegg CCX |
14 | Bugatti Veyron 16.4 |
15 | Pagani Zonda Cinque | Lamborghini Reventon |
5. Bronie
Dla każdej ze stron przewidziano po trzy bronie. W szybkim wyścigu gracz ma dostęp do każdej z nich, w karierze zależy to od danej konkurencji. Każdej broni możemy używać nieograniczoną ilość razy, a jej "ładowanie" możemy przyspieszyć, jeżdżąc niebezpiecznie (używając nitra, omijając samochody w bliskiej odległości itp.).
Uciekinier ma do dyspozycji:
- olej - powoduje wylanie na drogę plamy oleju; każde auto, które w nią wjedzie, wpada w poślizg
- zagłuszacz - powoduje przerwanie namierzania gracza przez impuls elektromagnetyczny oraz chwilowo uniemożliwia użycie broni policjantom
- turbo - gwałtownie, choć na krótko zwiększa prędkość samochodu
Policjant ma do wyboru:
- impuls elektromagnetyczny - po jego aktywowaniu i skutecznym namierzeniu przeciwnika na krótką chwilę wyłącza on silnik wroga
- kolczatka - z radiowozu zostaje wypuszczony najeżony kolcami pas, który uszkadza samochód przeciwnika
- blokada - przed uciekinierem zostaje rozstawiona blokada złożona z kilku radiowozów
6. Trasy
Nasze zmagania toczymy w trzech różnych środowiskach - w górach, na wybrzeżu oraz na pustyni. Niestety,
nie ma opcji swobodnej jazdy - możemy jedynie rozgrywać konkurencje na wyznaczonych drogach.
W każdej lokacji dostępne są trzy trasy, różniące się od siebie warunkami pogodowymi. Oto dostępne warianty każdej z tras:
- Góry - dzień, noc, burza
- Pustynia - dzień, zmierzch, noc
- Wybrzeże - dzień, zmierzch, burza
Warto zaznaczyć, że na trasach "burzowych" nie uświadczymy opadów deszczu - jedynie niebo jest zachmurzone.
7. Podsumowanie
Jak więc widzimy, mobilna wersja gry różni się dość znacznie od swojego odpowiednika na "duże" platformy. Niemniej jednak ciągle czuć, że gramy w Hot Pursuita. Gra ma swoje dobre strony, a w pewnych miejscach jest wręcz lepsza od swojego odpowiednika (chociażby dzięki obecności trybu Quick Race). Powinna ona przypaść do gustu miłośnikom Need for Speed-a.